Mediation

Steeds vaker wordt mediation ingezet om problemen in de arbeidsrelatie/medezeggenschap, maar ook zakelijke conflicten tussen bijvoorbeeld aandeelhouders, buiten de rechter op te lossen. Het doel van mediation is dat partijen zelf het conflict oplossen onder begeleiding van een onafhankelijke MfN-registermediator.

Zakelijke mediation

Een conflict binnen een bedrijf heeft grote invloed op de relaties. Het kan een conflict zijn tussen bedrijven, of binnen het bedrijf. Denk hierbij aan een fusie tussen twee bedrijven, reorganisaties, contractuele verplichtingen, conflict tussen aandeelhouders/leden van de directie of andere zaken gerelateerd aan het ondernemingsrecht. Ook komen conflicten met (semi) overheden (bedrijf en overheid of burger en overheid) steeds vaker voor.

Een conflict komt vaak tot stand door (mis)communicatie/verwachtingen tussen de betrokken partijen. Mediation bij een zakelijk conflict helpt vroegtijdig bij het oplossen van het conflict. Een onafhankelijke zakelijke mediator helpt om samen het juiste gesprek te voeren en naar oplossingen te zoeken waar beide partijen zich in kunnen vinden. Een zakelijk mediator komt van buiten de organisatie en kijkt vanuit een ander perspectief en met een open vizier naar de situatie.

Arbeidsmediation

Veel conflicten ontstaan in de werksfeer. Dat conflict zet de arbeidsrelatie meteen op scherp, met het gevaar van escalatie.

Bij arbeidsmediation proberen partijen – onder leiding van een onafhankelijke mediator – samen tot een oplossing te komen. In ruim 85% van de arbeidsmediations speelt ziekte en/of disfunctioneren een belangrijke rol. Het conflict kan een negatieve werking hebben op re-integratie, terwijl partijen juist op basis van de wettelijke verplichtingen uit de Wet verbetering Poortwachter (WvP) juist moeten werken aan de terugkeer op de werkvloer. Mediation is dan erg zinvol. Er wordt door bedrijfsartsen ook vaak aangestuurd op mediation.

Arbeidsmediation wordt ook vaak ingezet bij:

  • Conflicten tussen collega’s/leidinggevenden/derden;
  • Melding misstanden (klokkenluider);
  • Disfunctioneren;
  • Ontslag.

Mediation in de zorg

In de zorg kunnen binnen verschillende relaties conflicten ontstaan. Een (dreigend) conflict kan negatieve gevolgen hebben op bijvoorbeeld een team, of zorginstelling. Een conflict tussen collega’s heeft effect op het hele team en kan leiden tot fouten, ziekte of langdurige uitval. Juist in de zorg is er vaak sprake van langdurige relaties, zodat het oplossen van het conflict en herstel van de relatie erg belangrijk is. Mediation zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in elkaars belangen en tot een oplossing komt waar alle partijen zich in kunnen vinden.

Mediation kan al in een vroeg stadium ingezet worden, waardoor een conflict snel opgelost kan worden. Vaak zijn er twee tot drie gesprekken nodig om tot een afronding van het conflict te komen.

Door vroegtijdig een conflict op te lossen kan een relatie hersteld worden. Dit in tegenstelling tot een gerechtelijke procedure wat de relatie vaak verhard en wat een langdurig traject kan zijn.

MfN-registermediator

Om een goed mediation traject te kunnen starten dienen alle partijen bereid te zijn om met elkaar in gesprek te gaan. Het is van belang dat alle partijen inzien dat een gesprek een oplossing kan bieden en verdere stappen kunnen voorkomen.

Op welke wijze een mediation verloopt wordt in overleg met partijen bepaald. Lawrence van Woensel is geregistreerd MfN-registermediator en heeft met zijn praktische en zakelijke aanpak ruime ervaring als mediator.

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Heeft u een vraag of bent u op zoek naar passend advies? Aarzel dan niet en neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij helpen u graag verder.

Tel: 076-2050656.
E-mail: info@vwm-advocaten.nl

Misschien wilt u direct met ons contact opnemen:

Lawrence van Woensel
Advocaat | MfN-registermediator
0654615885
lawrence@vwm-advocaten.nl

Maaike Meinhardt
Advocaat
0611884068
maaike@vwm-advocaten.nl